درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 06:32:4 FA | AR | PS | EN
اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            






تاریخ نشر: 1396/07/07 - 12:54:1
تعداد بازدید: 1612
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

رایزن ایران در کابل مطرح کرد؛
علل و انگیزه های نهضت عاشورا

رایزن فرهنگی ایران امروز در مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان علل و انگیزه های نهضت ماندگار عاشورا را تبیین کرد و به سوالات مطرح شده در این موضوع پاسخ داد.

در هشتمین روز عاشورای حسینی مراسم با شکوهی تحت عنوان جوانان عاشورایی؛ درک درست و اقدام انقلابی" در لیسه عالی خصوصی عترت با حضور علما، روحانیون، دانش آموزان مکاتب، دانشجویان و اقشار مختلف مردم اعم از زن و مرد از سوی مرکز فعالیتهای فرهنگی اجتماعی تبیان در غرب کابل بر گزار شد.

رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل طی سخنانی در این مراسم باشکوه گفت: هزار و چهارصد سال از حادثه عاشورا می گذرد اما هرچه در آن توجه کنیم ابعاد تازه تر آشکار می شود.

به عقیده آقای ملکی این حادثه بزرگترین و پر معنی ترین حادثه ای است که همراه با فدا کاری و ایثار خون واحد شده است و شاید در طول تاریخ بعد از حادثه عاشورا کمتر قیامی را بتوان پیدا کرد که با داشتن هدفهای انسانی از عاشورا سرمشق نگرفته باشد.

ملکی ادامه داد هرچه از این حادثه عظیم می گذرد سال به سال و دوره به دوره موج اش بیشتر، برجسته تر و همه گیر تر شده است.

وی تصریح کرد برای درک و عظمت حادثه عاشورا تحلیل سه دوره زندگی امام حسین(ع) ضروری است.

ملکی بیان داشت که آیا می توان حدس زد شخصیتی که در این سه دوره همه او را می شناسند کارش به آنجا برسد که در روز عاشورا یک عده ای از مسلمانان و امت جدش او را محاصره کنند و با تمام یاران و اصحابش به شهادت برسانند و اهلبیت و زنانش را اسیر کنند.

به گفته وی، در زمان پیامبر(ص) امام حسین(ع) نور چشم رسول خدا و فرزند یگانه دخترش فاطمه زهرا(س) و عزیز ترین عزیزان آن حضرت می باشد که در وصفشان گفت "الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة" اینها سرور جوانان اهل بهشت اند.

آقای ملکی ابراز داشت: آنروز باورِ اینکه این کودک به دست امت پیامبر به شهادت می رسد غیر قابل تصور بود چنانکه پیامبر وقتی از شهادت فرزندش خبر دارد و گریه کرد همه تعجب کردند که چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد.

او در ادامه سخنانش اضافه کرد: دوره دوم زندگی امام حسین پس از رحلت پیامبر(ص) تا زمان حکومت امام علی(ع) که در این زمان امام حسین جوان بالنده، عالم، شجاع و در جنگها شرکت می کرد و در کارهای بزرگ دخالت می کند و همه او را به خوبی می شناسند و در میان مسلمانان مثل خورشید می درخشد و همه به او احترام می گذارند و نامش را به عظمت یاد می کردند اگر آن روز نیز می گفتند همین جوان به دست همین مردم کشته می شود هیچ کس باور نمی کرد.

دوره سوم زندگی امام حسین بعد از شهادت امام علی(ع) است که آن حضرت بیست سال به عنوان امام معنوی مورد احترام مسلمانان بود، شخصیت محبوب، بزرگ، شریف و عالم بود، اگر در همان اوقات هم کسی می گفت که در آینده نزدیک این مرد که تجسم کننده اسلام و قرآن می باشد ممکن است به دست همین امت اسلام و قرآن کشته شود کسی باور نمی کرد، اما این حادثه حیرت انگیز اتفاق افتاد.

آقای ملکی ادامه داد چه کسانی مرتکب این جنایت شدند؟ جواب روشن است همانهایی که به خدمتش می آمدند و سلام و عرض اخلاص می کردند امام حسین را کشتند، این به این معنی است که در طول پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر(ص) امت از حقیقت اسلامی دور شده که فقط ظاهرش اسلامی است اما باطنش کاملاً مسخ شده است.

به گفته وی، خطر همینجاست که نمازها بر قرار است جماعت ها ادامه دارد مردم هم اسم شان مسلمان است اما به حق عمل نمی کنند اینجاست که قیام امام حسین(ع) مفهوم واقعی خودرا پیدا می کند.

ملکی اضافه کرد: در مباحث عاشورا سه بخش عمده قرار دارد که یکی از آن مبحث علل و انگیزه های این نهضت ماندگار است.

به باور رایزن فرهنگی ایران، سوال اینگونه مطرح می شود که این قیام چه بوده و چه تحلیل میتوان برای آن داشت و هدف این نهضت چه بوده؟ جواب واضح است هدف حضرت از این قیام انجام یک واجب عظیم (امر به معروف و نهی از منکر) و بر چیدن انحرافی که در جامعه اسلامی بوجود آمده بود که باز گرداندن جامعه به حالت اولی کاری بس دشواری بود.

امام حسین از لحاظ عمل درسی بزرگی به همه تاریخ اسلام داد و در واقع اسلام را در زمان خودش و هر زمان دیگری زنده کرد، لذا می توان گفت که هدف اصلی امام حسین اصلاح در امت پیامبر بود.

به عقیده او، هرجا فسادی باشد امام حسین(ع) در آنجا زنده است و با شیوه عمل خود می گوید که شما مسلمانان باید چه کار کنید، لذا یاد امام حسین و کربلا باید زنده باشد چون یاد کربلا این درس عملی را جلو چشم ما می گذارد.

ملکی اظهار داشت: موضوع دیگر این است که در اصحاب عاشورا یک بحث زنده، جاودانه و همیشگی است که مخصوص زمان معین نیست، درس عاشورا درس فداکاری، شجاعت و قیام در راه خدا محبت و عشق است که در همه زمانها و مکانها زنده است.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلام ایران تصریح کرد که عاشورا درسی می دهد که برای حفظ دین باید فداکاری کرد و در راه قرآن از همه چیز باید گذشت و در نبرد حق و باطل همه باید در کنار یکدیگر و در یک صف متحد باشیم، با اتحاد مسلمین جبهه دشمن با همه توانایی هایش در برابر حق بسیار آسیب پذیر است.

او همچنان بیان داشت: عاشورا درس می دهد که در ماجرای دفاع از دین بیش از همه چیز برای انسان بصیرت لازم است زیرا بی بصیرت ها فریب می خورند و در جبهه باطل قرار می گیرند بدون اینکه خود بدانند، همچنانکه می بینیم در جبهه ابن زیاد کسانی بودند که فساق و فجار نبودند ولی از بی بصیرت ها بودند و تصمیم درست و عاقلانه نمی گرفتند.

او تاکید کرد: آنچه گفته شد درسهای عاشورا است که یک ملت را از ذلت به عزت می رساند و همین درسها است که می تواند جبهه کفر و الحاد و استکبار را شکست دهد.

و اما به گفته ملکی عبرت های عاشورا اینجاست که امت پیامبر، فرزند او را به فجیع ترین وجه به شهادت برسانند و اهلبتش را اسیر کنند.

روزگاری بود که پیامبر(ص) درگوش این مردم آیات خداوندی را می خواند و آنان را به سرعت درجاده هدایت پیش می برد، ولی چه شد که کار این مردم بجایی رسید که آنقدر از اسلام دور شدند تا کسی مثل یزید بر آنها حکومت کند و وضعی پیش آید که برای کسی مثل امام حسین(ع) جز فدا کاری راهی باقی نماند.

این پیام عبرت از دیگر پیامهای عاشورا است برای کسانی که می خواهند در راه امام حسین گام بر دارند و جهالت و ندانم کاری دور باشد.

او یکبار دیگر تاکید کرد که چه بلایی بر سر این امت آمد که امام حسین(ع) شخصیت اول دنیای اسلام در آن روز و فرزند خلیفه مسلمین در همان شهری که پدر بزرگوارش بر مسند خلافت نشست سر بریده شد و به عنوان خارجی و پشت کننده از اسلام معرفی گردید.

این در حالی است که به گفته ملکی زمان زیادی از رحلت پیامبر نگذشته بود و آب از آب تکان نخورده بود، اما از همان کوفه آدمهایی به کربلا آمدند تا حسین را با لب تشنه به شهادت رساندند و حرم رسول خدا را به اسارت بردند.

به باور رایزن فرهنگی ایران در کابل وقتی که معیار خدایی عوض شود و هرکس دنیا پرست تر و شهوت ران تر، برای منافع شخصی زرنگ تر است و با صدق و راستی بیگانه تر بر سرکار آید آن وقت نتیجه اش این میشود که عمر سعد، شمر و عبید الله ابن زیاد به مسند برسند و کسی مثل امام حسین را به مذبح بیاورند و درکربلا به شهادت برسانند.

او تاکید کرد: در قدم اول باید کسانی از مسلمانان که دلسوز هستند نگذارند که معیارهای الهی در جامعه عوض شود، زیرا اگر معیارها عوض شد معلوم است که انسان با تقوی مانند امام حسین(ع) خونش باید ریخته شود که نتیجه آن پیروزی خون بر شمشیر رقم خورده و اسلام و مکتب رسول الله بیمه شده و بدور از هر خدعه و نیرنگی باقی بماند.

او در ادامه سخنان خود افزود: خداوند وعده داده است که اگر کسی او را نصرت کند او هم نصرتش خواهد کرد به این معنی که اگر کسی برای خدا تلاش و حرکت کند پیروزی نصیبش خواهد شد و این سنت الهی است.

وی خاطر نشان کرد که به عنوان نمونه پیروزی جمهوری اسلامی ایران یکی از نصرتهای الهی و برگرفته از نهضت و قیام عاشورا بود.

به باور ملکی امام خمینی (ره) آن بزرگ مرد الهی با توکل بر خدا و با حمایت ملت ایران از انقلاب و آرمانهای امام خمینی توانست بر یک رژیم تا بن دندان مسلح و غاصب پیروز شود و نظام جمهوری اسلامی را پایه گذاری کند که با پیروی از دستورات اسلام تا کنون توانسته است به قله های ترقی و پیشرفت و علوم و فنون جدید برسد و همچنان در برابر استکبار جهانی که همان فرعونیان و یزیدیان زمان ما هستند بایستد و حامی ملل مستضعف و مسلمان جهان باشد

لازم به ذکر است که محفل امروزی با قرائت آیات چند از کلام الله مجید توسط قاری نورعلی امامی و مداحی مداح اهلبیت حاج کاظم گل محمدی، سروده ها و غمنامه ها از سوی دانش آموزان لیسه عترت آغاز و با ذکر مصیبت و نوحه خوانی به یاد بود شهدای کربلا پایان یافت.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/8949


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان


پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد


مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها


هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


بیش از ۷ هزار پناهجوی افغان طی ۱۰ روز اخیر از پاکستان اخراج شدند


بخیت خواستار رفع محدودیت‌های تحصیلی و کار زنان در افغانستان شد


هشدار سازمان ملل از افزایش تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان


ابراز نگرانی سازمان توسعه‌ای ملل‌متحد نسبت به احتمال کم آبی در افغانستان


هشدار از احتمال برف و باران در 19 ولایت افغانستان


بازداشت ۴۵ پناهجوی افغان توسط نیروهای ترکی


چین برگشت‌کننده افغان از پاکستان کمک می کند


مدرکی از دخالت پناهجویان افغان در ناامنی‌های پاکستان نیست


ناتوانی اکثر شهروندان افغانستان به تامین غذا و مسکن


احتمال برف‌باری و بارندگی‌های شدید در ۲۹ ولایت کشور


ساخت 470 کیلومتر کانال آب توسط سازمان ملل متحد در افغانستان


با آغاز مرحله دوم اخراج پناهجویان از پاکستان ۲۷۷ افغان اخراج شد


پس از 12 سال؛ یک زن در ولایت غزنی از زندان خانگی آزاد شد


تاخیر در کار بازسازی جاده بادام باغ و شکایت باشندگان این منطقه


افزایش شمار تلفات سیلاب ها به ۶۶ تن در کشور


آمادگی ها برای مهاجرین اخراجی از پاکستان در گذر گاه تورخم


مسدود شدن دروازه تورخم به روی بیماران فاقد اسناد قانونی


انداختن زباله‌ها در دریای کابل ممنوع شد


باران و سیلاب، راه های ارتباطی مرکز با والسوالی های نورستان مسدود کرد


افزایش سطح تولید برق در بندهای داخلی کشور


بازگشایی شاهراه سمنگان - بلخ به روی ترافیک





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.